JobAcademy wint Marie Kamphuis Prijs 2016

januari 6, 2017

De winnaars van de MKS Prijs 2016 werden op 17 november bekend gemaakt tijdens het BPSW
symposium ‘Privacy en geheimhouding’ in Utrecht. De jury had dit jaar een lastige taak. Acht
interessante inzendingen streden om de prijs. Uiteindelijk werden twee projecten genomineerd die
zichzelf tijdens de prijsuitreiking voorstelden in een korte videofilm.

Spirit of Youth, van Zuyd Hogeschool, is een ‘equine assisted interventie’; een interventie met de hulp
van een paard. Jongeren met beperkingen, hechtingsstoornissen of gedragsproblemen krijgen een
stageplaats op een stoeterij. Bij Spirit of Youth wordt op een natuurlijke manier gefocust op datgene
wat stagiaires (cliënten) wel kunnen.

StreetPro, in 2014 winnaar van de tweede prijs, ontwikkelde Job Academy, een programma dat
kwetsbare jongeren (17-28 jaar) helpt hun weg te vinden op de arbeidsmarkt door middel van een
intensieve ‘bootcamp’ van drie dagen in de natuur zonder stromend water, elektriciteit en een
mobiele telefoon. Het biedt deelnemers de kans om binnen twee weken na het programma aan het
werk te gaan.

Bij afwezigheid van juryvoorzitter Margo Trappenburg overhandigde Rik Bovenberg, voorzitter van
de Marie Kamphuis Stichting, de 1e prijs aan Stichting StreetPro voor haar programma JobAcademy.
De juryleden Margo Trappenburg (bijzonder hoogleraar Universiteit voor Humanistiek), Lies Schilder
(directeur Beroepsvereniging van Professionals in Sociaal Werk) en Marian Kremers (hoofdredacteur
Vakblad Sociaal Werk) waren unaniem van mening dat StreetPro een terechte winnaar is.
Onderstaande citaten zijn afkomstig uit het juryrapport:

Job Academy – StreetPro
“De initiatiefnemers hebben zich verdiept in de werkzame mechanismen van hun methode en
registreren hoeveel van de deelnemers daadwerkelijk een baan overhouden aan het experiment (…)
De initiatiefnemers hebben afspraken met werkgevers die vacatures beschikbaar stellen voor deze
doelgroep. Hierdoor wordt het doel waar jongeren voor werken (een functie bij het betreffende
bedrijf) heel duidelijk en haalbaar.”